Verhaal van Linda Bouws

Herinneringen aan het Shaffy Theater
Linda Bouws

Vanaf het moment dat ik theaterwetenschappen studeerde aan de UvA, kon je me iedere week wel enige avonden in het Shaffy Theater aantreffen, na afloop van de voorstelling liep het gewoonlijk uit tot diep in de nacht in het Shaffycafé.

Daar werden gesprekken gevoerd met medestudenten en acteurs die na de voorstelling bleven hangen, daar werd gedanst en geflirt op de bandjes van Frankie Wolf, een van de “obers” achter de bar en de grootste Zappa deskundige van Amsterdam.

Ik zag veel voorstellingen: was bezoeker van o.a. Onafhankelijk Toneel, toneelgroep Baal, Hauser Orkater, Discordia, Nieuw West, De Republiek, Peter Zegveld en Karina Holla. Van Baal zag ik bijna alles, van de eerste Baal (Bertolt Brecht) met muziek van componist Willem Breuker, tot de twee laatste, de indrukwekkende producties Mattheus Passie en Orpheus op muziek van Louis Andriessen.

Van Hauser Orkator zag ik alle producties. Vooral Zie de mannen vallen en Famous Artists maakten enorme indruk, niet in de laatste plaats door het spannende pakje dat Alex van Warmerdam aan had en de wijze waarop hij een gedicht declameerde.

De indrukwekkende dansvoorstellingen van o.a. Anne Teresa De Keersmaeker, Bianca van Dillen, Krisztina de Châtel, Steve Paxton en Truus Bronkhorst zag ik later. Toen ik oprichter en directeur werd van Kunstkanaal hebben vele van deze kunstenaars onderdeel uitgemaakt van mijn programmering op deze wekelijkse televisiezender.

Linda Bouws. foto: Maarten Brinkgreve
Linda Bouws. foto: Maarten Brinkgreve

En nu ben ik sinds 2002 directeur van Felix Meritis en zie erg uit naar het Shaffy weekend op 8 en 9 november a.s., met een speciaal programma ter gelegenheid van de viering van het 80ste geboortejaar van Ramses Shaffy  (helaas heb ik hem nooit zien spelen in de naar hem genoemde zaal) en het roemruchte Shaffy Theater dat 45 jaar geleden werd opgericht.

Als je me vraagt wat de Shaffyperiode voor mijn persoonlijke leven betekende, dan is dat kort samengevat: een kennismaking met een mix van onafhankelijke, onconventionele theatermensen – en vormen. Altijd verrassend, spannend en vaak net niet helemaal af, hetgeen me heeft bevestigd in mijn latere keuzes. Zelf iets opzetten buiten de geijkte paden, van Kunstkanaal, tot diverse grote artistieke festivals, tot de huidige invulling van Felix.